Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 8 juli 2014

Min sommarläsning


Min sommarläsning utgörs av några klassiker, något nytt och gammalt från mitt favoritförlag Vertigo, thrillers och dessutom ett antal, för mig, okända författare. Jag kan tyvärr inte hitta någon röd tråd i min bokhög, hur jag än försöker... Det är ett virrvarr av familjesagor, starka kvinnor, unga kvinnor som åker Cabriolet om kvällarna på den amerikanska landsbygden, gladporr och seriemördare med mera. Flera av dem har redan varit hemma och vänt under höst och vår, men nu ska jag verkligen ta mig tid att läsa dem... Inga ursäkter! Här är ett axplock ur min bokhög:

"Norrtullsligan" av Elin Wägner, "Gracie" av Veronika Malmgren och "Sommaren utan män" av Siri Hustvedt får representera romanerna med "de starka kvinnorna" i huvudrollerna... Pinsamt nog har jag inte läst Elin Wägners debut- och genombrottsroman "Norrtullsligan" där vi får följa kontoristerna och arbetarkvinnorna Elisabeth, Baby, Eva och Emmy och allt kring deras liv i Stockholm i början av 1900-talet. "Gracie" handlar om den unga kvinnan Klara som snart ska återvända till Sverige efter ett år i Kansas. Vi får följa hennes sista tid i USA som hon spenderar tillsammans med sin vän Penelope i en sandfärgad Delta 88. Efter att ha läst Paul Auster blir jag alltmer nyfiken på hans fru, Siri Hustvedt, som slog igenom 2003 med romanen "Vad jag älskade", "Sommaren utan män" är den senaste romanen som finns i en svensk översättning.

Modernistas nyutgivning av Jean Genets provokrativa "Matrosen och stjärnan" från 1947 utspelar sig i de dimmiga hamnkvarteren i nordvästra Frankrike. Matrosen Querelle är även verksam opiumsmugglare, tjuv, seriemördare och prostituerad. Nu misstänks han för ett nytt mord i hamnen men gör allt för att komma undan. Det blev stor uppmärksamhet kring boken i samband med dess utgivning, mycket på grund av dess romantiserande bild av homosexualitet som inte var uppskattat på 40-talet. Romanen filmatiserades 1982 av Rainer Werner Fassbender.

Novellsamlingen "Katt i Warsawa och andra berättelse om livet under kommunismen" av Slavenka Drakulic, har jag sneglat på ett bra tag. Den gavs ut 2009 och innehåller små korta berättelser om livet i Östeuropa innan kommunismens fall. Historierna skildras genom djurs ögon, vi får t ex följa generalens katt, Titos papergoja och en mullvad som bor under Berlinmuren.

Sist men absolut inte minst tänker jag läsa min nya favoritförfattare Gillian Flynns debut, "Vass egg", och jag hoppas innerligt att den är lika svart och brutal som "Gone girl"...

Trevligt sommarläsning,
önskar Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar