Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 14 juli 2014

Min sommarläsning





Vad ska jag då läsa i sommar? Det finns så många bra böcker som passar att läsa just på sommaren och jag har en tendens att vilja läsa om riktigt bra böcker som jag har läst tidigare somrar. Min sommarläsning utgörs därför av både nya böcker och gamla favoriter.
Jag har bestämt mig för att läsa Tove Janssons böcker om Mumintrollen, och den första boken i serien är Småtrollen och den stora översvämningen. Det är 100-årsjubileum för Tove Jansson i år och det känns därför passande att läsa om hennes böcker. Apropå Jansson är ett mysigt boktips hennes Sommarboken. En annan favoritförfattare som jag vill läsa mer av i sommar är Barbro Lindgren. Hon blev årets ALMA-pristagare och har skrivit en uppsjö av böcker för både barn och vuxna. Jag tänkte läsa om hennes dagboksböcker om den unga Barbro: Jättehemligt, Världshemligt och Bladen brinner. Böckerna baseras på Barbro Lindgrens egna dagböcker från barndomen och tonårstiden.

En bok som jag har varit nyfiken på länge men inte hunnit läsa än är Lex bok av Sara Kadefors. Boken har blivit mycket hyllad och jag ser fram emot att läsa den i sommar.
Sedan måste jag ju ha några filmer i min sommarsamling också. Där hittar ni den nya filmen Inside Llewyn Davis om en musiker i 1960-talets New York och Tiny Furniture, långfilmsdebuten av Lena Dunham (skaparen av TV-serien Girls).

Trevlig sommar!
/Maja

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar