Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 20 januari 2015

Creepypasta av Jack Werner

Om ni är som jag och gillar spökhistorier, men inte har en aning om vad begreppet creepypasta är för något, då är det här boken för er! Och även om man är insatt i ämnet, så tror jag att boken kan vara en hit. Creepypasta är digitala spökhistorier som lever och frodas på det oändliga slukhål som är internet. Gammal traditionell folklore möter nätets skaparverkstad. Eller om man så vill, tänk er gammeldags spökhistorier som berättas runt en lägereld, berättas nu istället på en skärm, och ändras för varje person som skriver ned dem.
Jack Werners bok Creepypasta tar ett ordentligt grepp om det här fascinerande ämnet, den första bok som skrivits om fenomenet på svenska. Werner beskriver begreppet och går sedan igenom kapitelvis olika typer av creepypasta, samt återger de mest kända historierna. Här återfinns balnd annat, som jag nu förstått är kända historier; Slenderman, Getmannen och Midnattsleken. Och en mängd andra, numera moderna legender.
Creepypasta är en oerhört fängslande faktabok, som jag fullkomligt slukade. Men, ett varningens ord, den här boken är inget för den lättskrämda. Har du ett svagt hjärta och tycker att mörkret utanför fönstret är skrämmande, läs inte Creepypasta! För under bokens gång, så blir minsta lilla ljud i hemmet en skrämselhicka. Jag kunde givetvis inte låta bli att googla de historier som finns i boken och hamnande snart på de mörkaste av internetsidor. För det skvalpar runt en hel del kusliga hemsidor och Wikis därute.. Jag fick ta en detox då och då, och istället kolla på fluffiga kattungar. Men med det sagt, jag älskar spökhistorier! För mig, så finns det knappt något bättre än att sitta med andan i halsen och storögt läsa vidare. För som Jack Werner själv skriver i boken, när det gäller så är det ju spökhistorierna som lockar, inte verkligheten och logiken bakom.
För mig så var Creepypasta något helt nytt, och jag ser framför mig att jag nog kommer att dammsuga nätet på läskiga spökhistorier. Sedan är ämnet i sig intressant, hur en muntlig berättartradition får nytt liv i vår digitala värld. Kan verkligen rekommendera denna lättsmälta, men otäcka faktabok!

/ Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar