Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 19 mars 2015

Amanda Svensson till Karlskrona

Foto: Andreas Rasmusson
På onsdag besöker en av mina favoritförfattare stadsbiblioteket, nämligen Amanda Svensson. Rubriken för kvällen är "Allt det där jag sa till dig var sant - om poeter, pirater och en senaste romanen". Vi har tidigare bloggat om romanen Allt det där jag sa till dig var sant, som utkom våren 2014, Maja beskrev den då som "suggestiv, mörk och svårgenomtränglig" men "som berör och skakar om". Majas inlägg finns att läsa här. Enligt förlaget avslutar Svensson därmed en löst sammanhållen trilogi där egensinniga kvinnor som söker sin egen väg står i fokus.

Amanda Svensson är från Malmö och hennes berättelser utspelar sig ofta i Skånetrakten. Ett vanligt förekommande tema är, som jag tidigare nämnde, unga identitetssökande kvinnor. Hon arbetar även som kulturjournalist och är verksam på bland annat Expressen och Sydsvenskan. Svensson debuterade tidigt med Hey Dolly (2008) som har lyfts fram som en generationsroman. Den utspelar sig i Malmö och handlar om den något dysfunktionella Dolly som längtar efter något annat, något större, en verklighetsflykt, bort från Malmö och hennes genomtråkige och ospontana pojkvän Mårten. Jag läste den för några år sedan och blev helt knockad av det rappa men fram för allt roliga språket. Jag ska nu läsa om boken inför bibliotekets läsecirkel och det ska bli intressant att se om jag uppfattar den idag. Därefter utkom Välkommen till den här världen (2011) som blev nominerad till Augustpriset. Åsa läste och bloggade om den vilket går att läsa här. 

Amanda Svensson skriver lekfullt och i ett högt tempo, ofta med en stor portion humor och värme, men hennes texter är även laddade med en hel del svärta. Missa inte hennes föredrag på onsdag, den 25/3, kl. 19. Biljetter finns att köpa på stadsbiblioteket.

/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar