Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 5 maj 2015

Böcker att återvända till!


Jag vet inte hur ni har det, men jag har ett gäng med böcker hemma som jag återvänder till om och om igen. Då tänker kanske ni att det skulle vara tjusiga fotoböcker eller inspirerande naturböcker som man kan sjunka ner gång på gång. Jo, sådana har jag med, men det jag menar nu är något annat. Lite som en snuttefilt, fast i bokform! En trygghetskram mellan två pärmar, om man så vill. För mig så kan det vara när hjärnan har gått på högvarv ett tag, eller om jag är lite chockad efter en riktigt mäktig bokupplevelse. Kanske har jag för många böcker att välja på, blir lite läsförlamad. Då kan jag känna ett behov efter att träffa karaktärer jag älskar, eller att bara kunna rinna mellan sidorna till ett slut jag redan känner.
En sådan bokserie är böckerna om Alexia Tarabotti av Gail Carriger, eller Parasollprotektoratet. Det finns än så länge tre böcker översatta till svenska: Själlös, Chanslös och Hemlös. Jag läser dem på engelska, och då finns ytterligare två delar i serien. Vi befinner oss i 1800-talets slut, i London, där Drottning Victoria styr med järnhand. I en värld där det övernaturliga lever sida vid sida med oss vanliga dödliga människor. Det är varulvar, vampyrer, spöken och andra väsen som rör sig i skuggorna och i ljuset på Londons gator. Mitt i allt finns Alexia Tarabotti, en högklassdam som med sina 25 år på jorden anses vara något av en gammal ungmö. Till på köpet är hon frispråkig och vet sitt värde. Så hon sitter där på sitt glasberg. Men det speciella med Alexia är att hon inte har någon själ. Något som är både en tillgång och en nackdel. Alexias förmåga gör att hon kan neutralisera alla som är övernaturliga genom att helt enkelt röra vid dem. Det kommer väl till pass när en vampyr försöker tugga på ens hals, ett litet men bestämt tryck på vampyrens axel och vips så försvinner huggtänderna och den övermänskliga styrkan. Men bara så länge kroppskontakten bibehålls.
Det här är underbara böcker! Steampunk, otäcka varelser, tedrickande i de mest farliga situationer, en massa kärlek, humor och fina miljöer. Det är också lite löjligt mellan varven, med det är helt förlåtet! Fast samtidigt är det smarta böcker som tar upp så många fler ämnen än just övernaturliga varelser och hokus pokus. Jag har läst de här böckerna så många gånger att jag tappat räkningen. Och då är jag inte typen som brukar syssla med omläsningar. Men de här böckerna, de lägger sig som ett mjukt fluff runt mitt hjärta, och jag fnissar med när Alexia smäller av sina drypande kommentarer och biter lite på naglarna när varulvarna jagar genom London.
Jag tog mig ett varv bland bokhyllorna hemma för att kolla vilka andra böcker jag gärna återvänder till. Och jag ser på de skavda och slitna ryggarna att Sagan om Ringen samt Harry Potter är bokkramar för mig. Tydligen finner jag ro i de mest fantasifulla av världar. Det känns fint, tycker jag.

/ Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar