Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 18 maj 2015

"Timme noll" av Lotta Lundberg

Ibland får man äntligen tag i den där boken man har väntat på att få läsa. Så var det med Lotta Lundbergs ”Timme noll”. Jag hörde henne själv läsa och berätta om boken som hon har fått Sveriges Radios romanpris 2015 för. Så jag var förstås förväntansfull när jag väl började läsa. Men ibland passar inte läsare och författare ihop. Bokens idé tycker jag fortfarande låter intressant. Lotta Lundberg låter oss följa tre olika kvinnor vid olika tider, 40-talets krigsslut i Berlin och 80-talet samt 00-talet. Kvinnor i olika åldrar och vid olika faser i livet. Perioder som för alla tre är ”timme noll”. ”Timme noll” är prisbelönad och recensionerna lovordar boken. Lotta Lundbergs sätt att skriva och berätta var alltför modernistiskt för mig (utan att ha fog för att kalla stilen modernistisk!). Den är löst sammanflätad och mycket lämnas åt läsaren att fylla i. Jag gillar berättande med trovärdiga gestaltningar, miljöskildringar och intressant intrig som håller nyfikenheten uppe. Så ”Timme noll” var inte min ”cup of tea”. Så är det ibland. Det är det som är spännande med litteratur och läsning och egentligen alla konstarter!

/ Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar