Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



torsdag 18 juni 2015

Vad jag ska läsa under mitt äppelträd i sommar

En något kylig försommar är äntligen här och i skrivande stund har jag en vecka kvar till en efterlängtad liten semester. I vanlig ordning bunkrar jag upp med böcker som jag inte hunnit läsa under våren.

Eftersom jag spenderar kvällar och helger i grönsakslandet så blir det en hel del läsning på det ämnet. Ronny Ambjörnssons "Den hemliga trädgården" erbjuder kanske inga handfasta tips om hur man bäst flyttar en pion eller får till den bästa jorden utan handlar i första hand om vad trädgårdar betyder och har betytt för oss människor. Vi får ta del av hur trädgårdar presenterats i litteraturen samt historiska återblickar på till exempel morfaderns koloniträdgård.

I april ställde jag mig i kö på årets psykologiska thrillers, "Kvinnan på tåget" av Paula Hawkins som Malin bloggade om för ett tag sedan. Och det verkar tyvärr som om jag inte hinner få den innan måndag. En bok som liknar Hawkins och som även jämförts med Gillian Flynns "Gone girl" är A. S. A. Harrisons "Hustrun", om ett gift par där hustrun nu tröttnat på makens ständiga otrohet och ruvar på en hämnd.

I augusti beger jag mig till Kalifornien och är därför lite nyfiken på några av James Ellroys klassiska deckare som oftast utspelar sig på USAs västkust. Jag lånar hem "Mördare på drift" om en seriemördare i San Francisco.

Slutligen blir det även en hel del serieböcker i vanlig ordning. "Total panik" av Tomas Zackarias Westberg, "Kurs i självutplåning" av Henrik Bromander och "Torskarnas pride-parad" av Sara Hansson, för att nämna några.

Trevlig sommarläsning!
/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar