Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



måndag 13 juli 2015

Min sommarläsning och -lyssning!

Som vanligt har jag storslagna planer för min sommarläsning. Läsning är nog för övrigt det enda område där det är befogat att kalla mig optimist. Jag missbedömer alltid hur mycket jag ska hinna läsa och hur lång tid det kommer att ta. Av bokhögarna som finns i mitt hem just nu kan man lätt tro att jag ska vara ledig i ett halvår eller så...

Stephen King och jag har ju hittat tillbaka till varandra igen, och i sommar ska jag äntligen ta mig an "11.22.63" som handlar om en man som får tillfälle att resa tillbaka i tiden och kanske förhindra mordet på John F. Kennedy. "The bone bed", en del i Patricia Cornwells serie om rättsläkaren Scarpetta, har av någon anledning inte blivit läst än, men det ska bli ändring på det snart!

En bok som jag verkligen ser fram emot att få försjunka i är "The invention of murder", en fin bokpresent från någon som känner mig väl! Historikern och kritikern Judith Flanders tar sig an detektivromanens uppkomst under den viktorianska tiden i England - kan det bli bättre?!

Årets "nu-ska det-bli-av" blir en oavgjord match mellan Kristian Lundbergs Malmö-roman "Yarden" och Peter Mays skotska deckare "Svarthuset". Jag har hört så mycket (bra!) om dem så jag tror mig nästan ha läst dem redan... Såklart blir det några Maria Lang också! På semestern läser man förstås ”Svart sommar” och ”Mörkögda augustinatt”.

Jag ser också fram emot att kunna bläddra lite planlöst i diverse fina tidskrifter och magasin. "Filters" stora sommarspecial ligger alldeles oläst och väntar därhemma. På omslaget syns Lena Andersson, och hon kan ju också höras i P1:s "Allvarligt talat" som jag tänker lyssna ikapp mig på.
”Sommar i P1” blir det nog också några stycken av, och jag är särskilt nyfiken på Nina Hemmingsson, Kristina Sandberg och Hédi Fried.

Jag önskar alla en skön sommar med massor av härlig läsning och lyssning!

/Åsa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar