Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



fredag 3 juli 2015

Sommartid - ledig tid


Åtminstone är det ju så vi föreställer oss det i tanken. Nu ska man hinna läsa…

Jag har för närvarande snöat in på att läsa på engelska, alltså böckerna i originalutgåva. Det är väldigt kul att ha hittat tillbaka till engelska språket igen. Det som jag älskade som ung och ville bli professor i.

Jag planerar att läsa Denis Mina Garnethill-trilogin. Sarah Waters Fingersmith. Peter May Runaway.
Bodil Malmsten Det här är hjärtat står också högt upp på listan.
Den poppis Charmen med tarmen (Giulia Enders) är jag också nyfiken på. Är otroligt fascinerad av kroppen och idag hade jag lätt kunnat omskola mig till läkare!
Film går bort för min del. Film funkar bara på bio för en utmattad hjärna. Men blir det något kan det tänkas att jag kollar på: Two raging grannies och/eller Män som simmar. Dokumentärer som finns att låna på bibblan.

Bra dokumentärer som rekommenderas är: Pangpangbröder – 53 scener från en barndom. Om Gustav och Oskar som är tvillingar men olika som natt och dag. Axel Danielson har filmat sina systersöner på skånska landsbygden i tio års tid. Bra! Fyra fruar och en man. Om en man med fyra konkurrerande fruar. Han tar sig nya fruar på löpande band och är far till tjugo barn. Humor och allvar i ett. Lånas på bibblan.

/ Carina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar