Tips och tankar kring böcker, läsning, musik och film från Karlskronas bibliotek



tisdag 6 oktober 2015

Färjan av Mats Strandberg


Jag har väntat på den här boken, jag har väntat rätt så länge. Ända sedan jag fick nys om att Mats Strandberg skulle ge ut en skräckroman så har jag väntat, otåligt. Mats Strandberg som tillsammans med Sara Bergmark Elfgren skrev den fantastiska Engelsforstriologin, som var ett svenskt uppvaknande av en i stort sett obefintlig fanstasy/mystik genre. Strandberg är dessutom en skräckboksfantast, precis som jag, och via hans blogg och instagram har min bokhylla stadigt växt med nya upptäckter. Så att säga att jag hade höga förväntningar inför att läsa Färjan, det är att utrycka det hela milt. Och det bästa av allt, jag blev inte det minsta besviken!
Färjan handlar just om färjan Baltic Charisma, som lägger ut från Stockholm för att under 24 timmar lugnt skrida fram över havet till Åbo och sedan tillbaks till sin trygga hamn igen. Det är de krossade drömmarnas skepp, de hoppfulla önskningarnas farkost in i natten. Det är båten fylld med billig alkohol, dignande bord och ren och skär ondska. Med 1200 förväntansfulla själar som nu ska få sina önskningar uppfyllda. Men med på båten finns någon som har önskningar som skiljer sig från de flestas. Och innan dygnet är slut och gryningen färjar allting rosa, då får vi se nya allianser bildas, gamla raseras, kärleken spira och sakta dö, samt beslut tas som kanske är för evigt.
Färjan är en skräckroman, tro inget annat. Det är otäckt, det är blodigt, det är bita på naglarna läskigt. Men framförallt gör Strandberg det där som gör en bra skräckroman just bra. Han lyfter fram skräcken i den vanliga trygga miljön, den vi alla känner igen. Han lyfter fram den helt vanliga människan, som är du och jag. Vi finns alla med på Strandbergs skepp, och författaren synliggör dem så fint. Deras drömmar, deras besvikelser, deras dåliga val, deras bra val, deras feghet och deras mod. Vi går alla omkring och är både hjältar och fallna idoler samtidigt. Det är den här bokens främsta styrka. Jag känner var och en av de här människorna.
Sen är just en färja en så oerhört passande miljö för en flytande mardröm. Under 24 timmar ska så mycket hända, så mycket ska uppfyllas. Alla måste ha roligt, till vilket pris som helst. Alla sociala koder kastas överbord. Det är trångt, det är hetsigt och det är rätt skrämmande bara det.
Så, köp dig en biljett och gå ombord på Baltic Charisma. Jag väntar här på kajen på dig, medan du läser. När du kommer tillbaka från färjans slitna korridorer kan du behöva någon att hålla i handen. Om du kommer tillbaka. Trevlig resa och trevlig läsning!

/ Malin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar